Педагогическая мозаика Четверг, 29.06.2017, 14:18
Главная | Регистрация | Вход Приветствую Вас Гость | RSS
Меню сайта. Учителю
Меню сайта. Ученику

200
Категории раздела
Физика [8]
Методика [4]
Информатика [19]
Бинарные уроки [4]
Внеклассные мероприятия [2]
Наш опрос
Оцените новую программу по физике в 11-летней украинской школе
Всего ответов: 176
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Форма входа


Главная » Статьи » Методика

Перші кроки до професії

Про що мріє кожен поважаючий себе вчитель, який працює в школі? Про те, щоб його учні, закінчивши школу, прийшли через кілька років до нього в гості і подякували за те, що він не просто вчив їх законам фізики та хімії, а за те, що допоміг знайти себе: вибрати професію, визначитися з захопленнями, навчив критично мислити, робити висновки, відстоювати свою думку. Словом, вчитель мріє про те, щоб його діти стали успішними в житті. Тоді він зможе спокійно сказати: «Я не даремно жив і працював».

«Загальноосвітня школа України має здійснити прорив до якісно нової освіти всіх дітей шкільного віку», - задекларовано в концепції загальної середньої освіти 12-річної школи. На жаль, класно-урочна система з перевантаженою навчальною програмою, відверто невдалими підручниками не дають вчителю можливість реалізувати в повній мірі цілі та завдання по вихованню успішного учня.  Коли це робити, якщо кожен урок вчитель має  викладати нову тему, розв’язувати велику кількість задач, щоб підготувати дитину до  контрольної роботи, до іспитів, зовнішнього тестування? Це не є погано, але часу на розвиток особистості, на жаль,  не залишається.

Є ще один аспект проблеми, на якому я хотіла би зупинитись. Школа, у якій я, вчитель фізики, інформатики та технологій, викладаю, як і багато інших, профільна, з поглибленим вивченням іноземних мов.  Програма для таких класів передбачає тільки одну годину інформатики, а технологій немає взагалі, бо  ті часи віддають на вивчення країнознавства та другої іноземної мови. Але перед вчителем стоїть задача формування різноманітних навичок роботи за допомогою комп’ютера. Як у таких умовах можна формувати комунікативну та комп’ютерну  компетентності учнів,  як посилювати  практично - діяльнісну та творчу складові в освіті дитини? Відповідь тільки одна – у позаурочний час. А для того, щоб ця дитина мала бажання у свій вільний час навчатися, це навчання потрібно зробити не тільки корисним, а перш за все, захоплюючим.

Керівник   Горлівської міської дитячої газети «Скрепка», Ірина Леонідівна Шевченко, стверджує, що школа без газети та театру неповноцінна. Я теж  так вважала і вважаю, тому, коли стало питання декілька років назад: існувати чи ні шкільній пресі, то я із  задоволенням взялась за цю справу. Тому що саме робота у шкільній газеті  може «дать в руки подрастающего поколения средства, позволяющие определить свое место в окружающем мире, познать самих себя, выработать необходимые навыки» (Жак Гонне, Франція). Преса у школі здатна  виховувати у дітей справжню активну громадянську позицію.

Найкращою формою роботи для цього є проектна методика,  яка впроваджується у школах вже друге десятиліття. Особливо широко метод проектів став використовуватися  у останні роки одночасно з розвитком телекомунікаційних технологій. Неодмінна властивість будь-якого проекту: особистісна мотивація. Якщо учнів змушують робити «проект», який їм не цікавий, то ця методика не має нічого спільного з проектуванням. У проекті дитина вирішує індивідуально-значиму для нього проблему . Якщо особистісної  зацікавленості  немає, немає і проекту.

Головною метою проекту «Перші кроки до професії» є  пошук свого місця в житті через професійну діяльність (редактора, журналіста, дизайнера, фотографа). А в рамках цієї мети учні навчаються  користуватись різноманітним програмним  забезпеченням, використовувати його для створення різнопланового продукту, навчаються шукати інформацію  різними способами, узагальнювати аналізувати її, робити висновки, розвивають творчі здібності, а також,  підвищують рівень грамотності.

Проект  розраховано на 6 тижнів (саме цей час потрібен для створення номеру газети). За учбовий рік учні  випускають 5-6 номерів газети, тобто  ця проектна діяльність має циклічний характер.

1 етап (1 тиждень). Організація роботи:  обговорювання плану роботи, колективна робота над розкладом проекту, створення списку  поточних справ, розподіл учнів на групи,  отримання завдань.

На цьому етапі треба визначити тему, яка хвилює школярів.   У рамках роботи шкільної газети це мають бути не одна, а декілька тем. Зробити це досить не важко: на початку роботи над кожним номером ми проводимо опитування учнів, використовуючи для цього різні методи. По-перше, у школі в коридорі висить ящик з назвою нашої газети «School Street», у який кожен учень може  покласти своє посилання на будь-яку тему. По-друге, у соціальному сервісі «В контакте» створена «Группа особого мнения», у якій перед початком номеру проводиться опитування під умовною назвою « Про що ти хотів би прочитати у газеті». (pic.1) По-третє, учні, які приймають участь у проекті, на заняттях пропонують безліч своїх тем. Так що з вибором тем проблем бути не повинно.


Створення робочих груп відбуваються за фахом: група журналістів (їх може бути декілька, якщо у проекті приймає участь багато дітей з різних класів), група редакторів (таких завжди мало), група дизайнерів - верстальників, WEB - дизайнерів та група фотографів. Кожна група сама вирішує що і коли (в межах часу, відпущеного на проект) їй робити. Тут головне не нав’язувати чіткого плану, у деталях розробленого вчителем, в проектуванні обов'язково повинен бути присутнім момент вибору. Ситуацію вибору створює вчитель завдяки формулюванню загальної задачі. Наприклад, у школі проводяться змагання між командами класів з футболу. Журналіст сам вирішує, який жанр журналістики він буде використовувати: інтерв’ю, нарис, репортаж, або щось інше. Самостійно вирішує, з якими гравцями бесідувати, які питання ставити. Звичайно, учні потребують допомоги вчителя, його поради, консультації, які надаються на факультативі або на заняттях кружка (це, як вирішить адміністрація школи). Але ніякого диктату  думки!

Доречи, на першому етапі проходять факультативні 1-2 заняття з основ журналістики,  та основ дизайну, навіть якщо таких тем немає у плані факультативу. На цих  заняттях учні вивчають жанри журналістики, основи верстки газети.  Питання WEB - дизайну можна обговорювати на уроках інформатики, приділяючи їм невелику частину часу уроку.

2 етап  (2 тижня). Робота над статтями, консультації  фахівців (журналістів-старшокласників з досвідом), проведення опитувань, обговорень проблемних питань у мережі Інтернет . Набор текстів, сканування фотографій.

Після того, як теми обрано, кожна група розпочинає роботу над своїм завданням: діти пишуть статті, редагують, фотографують, удосконалюють  дизайнерську майстерність.  Усі учні реєструються у мережі Microsoft Live та користуються сервісом Microsoft Office Live Workspace. Ця он-лайн - служба позиціонується як природне продовження технологій Microsoft Office і одночасно є подальшим розвитком можливостей служб Windows Live в рамках реалізації компанією Microsoft стратегії Software + Services, тобто комбінованого розгортання програмного забезпечення - локально і в режимі онлайнової служби Internet. Microsoft Office Live Workspace  дозволяє зберігати документи загальним обсягом до 5 ГБ, спільно працювати над документами Microsoft Office Word, Excel и PowerPoint, залишати коментарі. Обмін швидкими повідомленнями здійснюється за допомогою Microsoft Live Messenger.

Також дуже жвава робота проходить на улюбленому сайті всіх українських та російських підлітків Vkontakte.ru, де учні всієї школи приєднуються до  обговорювань, мозкових штурмів, соціологічних опитувань, які  проходять у режимі реального часу, та в асинхронному режимі. Учитель виступає координатором (pic_2.3). Цей ресурс має безліч можливостей: обмін швидкими повідомленнями, фотографіями, графіті, аудіо файлами, відео сюжетами, які можна коментувати; створення груп по інтересах, та багато інших. Vkontakte.ru настільки популярний ще тому, що зручна навігація дозволяє швидко освоїтися навіть новачкові в світі Інтернету. До того ж в сучасному мобільному світі неможливо відстежити переміщення всіх цікавих тобі людей без такої постійної бази даних потрібних тобі контактів. Обговорювання в Інтернеті не обмежено рамками часу. Тому, соціальна мережа – найкращий вибір для проектної діяльності.

Приклади тем, які обговорювались в останньому проекті

  • .      «Я – чарівник». 

Вам подобається, як виглядає наше місто (особливо восени)? Мені – НІ! Питання: як зробити наше місто краще, не витрачаючи гроші, тим більше, що їх немає! Бажано почути нестандартний підхід до проблеми.

  • .      У президенти я піду, хай мене навчать!»

Не є секретом те, що більшість сучасних молодих  людей та не дуже, намагаються зробити успішну кар’єру. Пропоную замислитись над цим. Створіть успішний план кар’єри  та дайте відповідь на запитання: «Що могли би принести у жертву заради кар’єри?»

  • .      «Люблю українське телебачення…»

Я люблю (не люблю) українське телебачення за……

4.      «Можливо лі змінити світ?»

5.      «Таємниці дружби»

Як ви вважаєте, що

а) неприпустимо у взаємовідносинах друзів?

б) без чого дружба зникає?

3 етап (1,5 тижня). Коли робота по написанню статей та створенню фоторепортажів закінчилась, починається конкурсний відбір робіт, який проходить знову ж таки у Microsoft Office Live Workspace  і соціальному сервісі Vkontakte.ru. В обговоренні можуть приймати участь всі учні школи, незалежно від того, працюють вони в межах проекту, чи ні. В процесі обговорювання учасники проекту можуть почути і критику. Тут вчитель повинен слідкувати, щоб критика була конструктивною, допомагала учню розвивати свої здібності. Роль вчителя на цьому етапі – створити сприятливу атмосферу у колективі.

Паралельно відбувається процес коректування матеріалів, верстка газети. Тут треба приділити особливу увагу верстальникам: на факультативі зупинитися на таких питаннях, як оформлення першої полоси, стилі оформлення друкованої продукції, відповідність графіки змісту.

 Так як наша газета існує не перший рік, то у газети вже є сайт (www.school-street-1.narod.ru), над яким ведеться постійна  робота:  створюються нові сторінки,  додаються  новини, статті, фотографії.  Якщо у вас немає сайту, то це – великий простір для ще одного виду проектної діяльності і для окремої статті.


4 етап (3-4 дні).  Надзвичайно важливий етап - оцінка проекту. Вчителеві оцінка потрібна, щоб зрозуміти, які недоліки у роботі над проектом треба викорінити, як будувати свою подальшу роботу з розвитку проектних умінь у школярів. Оцінюючи будь-яких проект, вчитель оцінює прояв певних якостей. Ось найбільш суттєві моменти, на які варто звернути увагу: ступінь самостійності у виконанні різних етапів роботи над проектом, ступінь занурення у групову роботу, чіткість виконання певної ролі, практичне використання предметних і загальношкільних ЗУНов, кількість нової інформації, використаної для виконання проекту, ступінь осмислення використаної інформації, рівень складності, ступінь володіння використаними методиками, а також ступінь володіння сучасною технікою, різноманітним програмним забезпеченням, які є в наявності у школі, оригінальність ідеї та способів вирішення проблеми, осмислення проблеми проекту і формулювання мети проекту, рівень організації і проведення презентації (усне повідомлення, письмовий звіт, забезпечення об'єктами наочності), володіння рефлексією та творчий підхід у підготовці об'єктів наочності та презентації, соціальне прикладне значення отриманих результатів (останнє має значення для старшокласників).

Не важливо, який результат отримав учень: позитивний чи негативний, хоча в моєї практиці негативних результатів не зустрічалось. Якщо учень не повністю розкрив у статті тему, то хіба може це вважатись негативом? Але ж він працював, замислювався над проблемою, приймав якісь рішення.  Важливіше, як він аналізував свою діяльність. На етапі презентації створеного номеру газети найголовніше: рефлексія та самоаналіз. Проектант розповідає: як у нього була поставлена робота, як він її зробив і що отримав. Досвідчена у проектуванні дитина може сказати, адекватний  його результат витраченим зусиллям чи можна було піти іншим, більш оптимальним шляхом, розкрити тему з іншого боку. Такий самоаналіз дорого коштує. Якщо дитина вміє його робити віна і оцінку зможе собі поставити. А коли людина готова до самооцінки, вона більш успішно йде по життю (pic_6).

Отож, презентацію номера газети  можна замінити  прес-конференцією у  мережі Інтернет. Ми робимо у різний спосіб в залежності від потреби.

Цей проект існує декілька років, протягом  яких  він змінювався, вдосконалювався. Зараз можна з впевненістю сказати, що проектна діяльність іде на користь, як дітям, так і вчителю. Я, як вчитель,  змушена постійно вдосконалювати свої знання з питань технологій, журналістики, фото справи, постійно шукати нових рішень різноманітних проблем. А діти за допомогою проекту вирішують головне для себе питання: ким бути у житті. І це не тільки питання професії, хоча завдяки проекти за останні пару років кількість школярів, що поступають у ВНЗ філологічного  та дизайнерського профілю, суттєво зросла. Це ще питання світогляду, твердої громадянської позиції, яку виробляють старші школярі впродовж роботи над проектом  «Перші кроки до професії».

 

 

 

 

Література

1.      Пахомова Н.Ю. Учебные проекты: методология поиска. // Учитель, № 1, 2000. - с. 41-45

2.      Пахомова Н.Ю. Учебные проекты: его возможности. // Учитель, № 4, 2000. - с. 52-55

3.      Пахомова Н.Ю. Метод учебных проектов в образовательном учреждении: Пособие для учителей и студентов педагогических вузов. – М.: АРКТИ, 2003. — 112с. (Методическая библиотека)

4.      Пахомова Н.Ю. Проектное обучение — что это? // Методист, №1, 2004.

5.      Категория: Методика | Добавил: LaraKrav (19.09.2010)

Просмотров: 589 | Комментарии: 3 | Теги: учебные проекты, проектна діяльністьшкільні проекти | Рейтинг: 3.5/2 |
Всего комментариев: 3
3  
несеравно с каких кних лижбы полезное было, хотя я тут ненашол то, што мне надо было......(((((

2  
Прошу прощения, я не совсем Вас поняла....
Я что, много ошибок сделала в статье? Ну, так поправьте меня, буду благодарна.
А вообще, на мой взгляд, патриотизм - это не "мова, а якість", как сказал Дмитро Корчинський. И Украина не тогда станет великой державой, когда все заговорят на украинском языке, а тогда, когда будут свое дело делать качественно!

1  
А чому ж у Вас усе так "по-руську"? Для якої країни навчаєте дітей?

Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Поиск
Образовательные сайты
  • Сайт школьной газеты "School Street"
  • Презентации Power Point
  • Новая школа
  • Слово вчителя
  • Математика онлайн
  • Інформатика в Україні
  • ВГО "Асоціація учителів фізики "Шлях освіти - ХХІ"
  • Кабінет інформатики VLM
  • Вчитель
  • Педагогика
  • Коллекция презентаций
  • Учитель истории
  • Физика в школе
  • Сайт для прогрессивных учителей
  • З думкою про учня
  • Педсовет. Сайт для прогрессивных учителей

  • Математика для школы. Понятные объяснения. Решение задач и примеров по математике

  • Cайт botaniks.ru помогает студентам в решение задач по техническим и гумманитарным предметам.

  • Класс!ная физика Физика-скачать!
    Полезные ссылки
  • Мережа "Партнерство в навчанні"
  • Онляндія - безпечна веб-країна
  • Курс цифровых технологий Microsoft
  • Образование и Наука каталог сайтов компаний и фирм России - бесплатный каталог фирм, предприятий и интернет ресурсов России. Добавить сайт в каталог Среднее образование, Образование и Наука.
  • Нашли.com - тематический каталог сайтов, поиск
  • Каталог сайтов



  • Copyright MyCorp © 2017
    Сайт управляется системой uCoz